نکاتی در خصوص نگهداری از پرینتر
28
آبان 1397
0 نظر

نکاتی در خصوص نگهداری از پرینتر

فرقی نمی‌کند که پرینتر شما لیزری یا جوهر افشان است، مطالبی که در این قسمت فهرست‌بندی شدند کمک می‌کنند تا پرینتر خود را در وضعیت سالم و قابل استفاده نگهداری کنید.
پرینتر یک وسیله جانبی ضروری است که باید جزء سیستم‌های کامپیوتر شما و یا در اتاق کار خانه موجود باشد. وقتی پرینتر در خانه موجود باشد دیگر مجبور نخواهید بود برای چاپ چند صفحه به بیرون بروید. اما نکته این‌جاست که نگهداری از چاپگری که به‌طورمکرر استفاده نمی‌کنیم کمی دشوار است. گاهی اوقات ممکن است بخواهید صفحه‌ای را خیلی سریع چاپ کنید، اما پرینتر شما با ایجاد سروصدا درست کار نکند. فرقی نمی‌کند که پرینتر شما لیزری یا جوهر افشان است، مطالبی که در این قسمت فهرست‌بندی شدند کمک می‌کنند تا پرینتر خود را در وضعیت سالم و قابل استفاده نگهداری کنید.

هد پرینتر را تمیز کنید

حداقل ماهی یک‌بار هد پرینتر خود را تمیز کنید. برای این کار، کارتریج را خارج کنید و سر آن را با آب ولرم تمیز کنید. هرگز از حوله خیس یا الکل استفاده نکنید. بعد از تمیز کردن اجازه دهید هد پرینتر کاملا خشک شده؛ سپس سرجای خود قرارش دهید.

داخل پرینتر را تمیز کنید

داخل پرینتر را به‌طور منظم تمیز کنید. وجود لایه گرد و خاک و دوده داخل پرینتر باعث از کار افتادن پرینتر می‌شود. برای پاک کردن گرد و غبار بهتر است از پارچه‌های بدون پرز و کمی مرطوب استفاده کنید. این کار را به آرامی انجام دهید؛ حتی اگر گرد و غبار و دوده زیادی داخل پرینتر مشاهده کردید. برای پاک کردن دوده بهتر است از قلم‌موی نرم یا گوش‌پاک‌کن مرطوب استفاده کنید. متناوبا می‌توانید گرد و خاک داخل دستگاه را با کمپرس هوا پاک کنید. تا جایی‌که امکان دارد سعی کنید از جاروبرقی استفاده نکنید مگر این‌که جاروبرقی مجهز به سیستم کنترل فشار هوا بوده و بتواند به‌ آرامی گرد و غبار را بمکد.

زیر کلاهک را چک کنید

فقط نباید به تونر کارتریج توجه کرد؛ بلکه باید هر از گاهی کلاهک را بلند کرده و دید که آیا داخل دستگاه چیزی نشکسته یا گیر نکرده باشد. برخی از چاپگرها به‌گونه‌ای ساخته شدند که هر گونه سایش یا شکستگی در داخل را نشان می‌دهند. بنابراین توجه به چراغ تعمیر و نگهداری در زمان مناسب و انجام اقدامات لازم برای اصلاح عیب می‌تواند دستگاه شما را از آسیب بیشتر حفظ کند. کار عاقلانه این است‌ که قبل از این‌که دستگاه کاملا از کار بیفتد اگر قطعه کوچکی خراب بود آن را تعویض کنید.
ایده خوب دیگر این است که جعبه تعمیرات را تهیه و در اختیار داشته باشید. با این‌کار می‌توانید فن‌پرینتر و دیگر قطعاتی که در معرض گرد و غبار و رسوب جوهر هستند را تمیز کنید. هنگام خرید قطعات یدکی برای دستگاه پرینتر اجناس باکیفیت خریداری کنید. قطعات فرسوده را با قطعات اورجینالی جایگزین کنید که مناسب مدل سیستم پرینتر شما هستند.

کارتریج باکیفیت خریداری کنید

شارژ کارتریج نیاز به هزینه زیادی دارد؛ بنابراین شاید هنگام خرید کارتریج وسوسه شده و بخواهید کارتریج‌های ارزان و یا کارتریج‌های بدون مارک را از بازارهای ارزان‌فروشی تهیه کنید. هنگام تهیه همیشه به کیفیت جوهر یا کارتریج دقت کنید. پول دادن به کارتریج‌های مارک و با کیفیت ارزش دارد چرا که به عمر و کارایی طولانی دستگاه شما کمک می‌کند.
کارتریج‌هایی که کیفیت پایینی دارند به سیستم پرینتر فشار وارد می‌کنند. استفاده از جوهرافشان‌هایی که کیفیت نامطلوبی دارند منجر به چاپ ضعیف و بی‌کیفیت می‌شوند . خلاصه کلام این‌که چاپ با کارتریج‌های ارزان بسیار بی‌کیفیت و کم‌رنگ خواهد بود. بنابراین در خرید کارتریج‌های با کیفیت هرگز تردید نکنید.

هنگام تعویض کارتریج دقت کنید

هنگامی که قصد دارید کارتریج را تعویض کنید بادقت زیاد این کار را انجام دهید. اگر به‌طور منظم کارتریج را تعویض می‌کنید، قبل از این‌کار دستورالعمل را به‌دقت مطالعه کنید و طبق تصویر راهنما اقدام به تعویض کارتریج کنید. هنگام تعویض مراقب باشید تا دست‌تان به انتهای کارتریج برخورد نکند؛ چرا که این‌کار کیفیت چاپ را کمتر می‌کند. هنگام خرید دقت کنید که کارتریج‌های باکیفیت خریداری کنید که خیلی ظریف و حساس نباشند.
برای طولانی شدن عمر کارتریج قبل از خشک شدن کارتریج اقدام به تعویض آن کنید.

قبل از خشک شدن کارتریج اقدام به تعویض آن کنید

منتظر نباشید کارتریج کامل خشک شود تا بعد آن‌را تعویض کنید. وقتی سطح کارتریج به زیر نرمال می‌رسد نرم‌افزارهای دستگاه پرینتر اعلام می‌کنند. بنابراین به علامت پرینتر توجه کرده و قبل از خشک شدن کامل، کارتریج را تعویض کنید. کارتریج خشک منجر به شکستگی و ساییدگی هدپرینتر می‌شود.

پرینتر را خاموش کنید

اگر برای مدت طولانی از پرینتر استفاده نمی‌کنید حتما دستگاه را خاموش کنید. دستگاه پرینتر وقتی روشن است گرمای زیادی تولید می‌کند. این کار موجب خشک شدن کارتریج و از کار افتادن هدپرینتر می‌شود. اگر چاپگرها به‌طور مداوم روشن باشند و استفاده نشوند منجر به خراب شدن قطعات دیگر می‌گردند. بنابراین بهتر است هنگامی که از پرینتر استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید.

دانلود جدیدترین برنامه‌ها

یکی از مهم‌ترین کارهایی که اغلب کاربران نادیده می‌گیرند دانلود جدیدترین برنامه‌های مربوط به چاپگرهاست. به‌روز بودن با نصب جدیدترین برنامه‌ها کمک می‌کند تا دستگاه پرینتر شما عمر طولانی داشته باشد. برخی چاپگرها وقتی برنامه جدیدی در وب‌سایت سازنده وجود داشته باشد از طریق اطلاعات نمایشی اعلام می‌کنند. بنابراین این اطلاعات نمایشی را نادیده نگیرید. برخی اختلالات سخت‌افزاری مرتبط با پرینتر مربوط به برنامه‌های قدیمی می‌باشد. هوشمندانه عمل کنید و به‌طور منظم وب‌سایت سازنده را چک کنید تا جدیدترین برنامه‌ها را دانلود کنید.
در نظر داشته باشید که وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، دفترچه‌ راهنما کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

دفترچه‌ راهنمای پرینتر را به‌خوبی نگهداری کنید

وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، دفترچه‌ راهنما کمک فراوانی به شما خواهد کرد. بنابراین دفترچه‌ها را سالم و در قفسه نگهداری کنید تا هر وقت نیاز داشتید در دسترس باشند. وقتی یکی از چراغ‌های دستگاه یک‌باره روشن شد و نمی‌دانستید باید چکار بکنید با مراجعه به دفترچه‌ راهنما و مطالعه آن می‌توانید سرنخ به‌دست آورده و مشکل را برطرف کنید. اگر دفترچه‌ راهنما را گم کردید با مراجعه به پشتیبانی آنلاین سازنده‌ها می‌توانید مشکل را بررسی کنید. اکثر تولیدکنندگان لیست جامعی از مشکلاتی که معمولا مردم با آن‌ها مواجه می‌شوند را همراه راه‌حل دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

به‌طور مرتب از دستگاه پرینتر استفاده کنید

 این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است. استفاده مرتب از پرینتر بسیار ضروری است؛ چرا که کار نکردن با دستگاه موجب خشک شدن کارتریج می‌شود. بنابراین حتی اگر به‌طور منظم کار چاپ ندارید سعی کنید هر از گاهی یک یا دو برگه چاپ کنید تا کارتریج خشک نشود و دستگاه شما سالم بماند. 
کار نکردن پرینتر برای چند روز متوالی نه‌تنها باعث خشک شدن جوهر کارتریج می‌شود؛ بلکه باعث گیر کردن هدپرینتر شده و آسیب جدی به دستگاه وارد خواهد کرد. توصیه شده که هر ده روز یک‌بار برای جلوگیری از خشک شدن کارتریج یک صفحه کاملا رنگی را چاپ کنید.
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد